Waardegedreven zorg

Stip op de horizon voor patiëntgerichte zorg

Wat voor de ene patiënt een goede oplossing is, kan een schrikbeeld zijn voor de ander. Hoe weet een zorgverlener dat de behandeling uw leven ook echt verbetert? Daarom vraagt het Erasmus MC steeds meer patiënten wat zij zélf belangrijk vinden.

Deel
0 likes
Leestijd 1 min
patient en zorgverlener in spreekkamer

Het Erasmus MC is het eerste ziekenhuis in Nederland dat alle patiënten, ongeacht hun diagnose, gaat vragen om voor hun afspraak bij de zorgverlener een algemene gezondheidsvragenlijst in te vullen. Hierdoor weet de zorgverlener al hoe het met de patiënt gaat en wat voor hem of haar belangrijk is, voordat zij elkaar spreken. Dit komt het gesprek in de spreekkamer duidelijk ten goede. Dat blijkt uit eerder onderzoek van de afdeling Hoofd-Hals Oncologie van het Erasmus MC Kanker Instituut.

Al veel langer zijn in het Erasmus MC maar liefst 24 behandelteams actief om hele specialistische zorg voor kwetsbare patiënten af te stemmen op hun behoefte, de zogenaamde waardegedreven zorg. Eén van deze teams wordt geleid door dr. Marinella Offerman, sectorhoofd waardegedreven zorg KNO Hoofd Hals Oncologie.

Zij vertelt in onderstaande video samen met collega’s waarom het monitoren en terugkoppelen van de effecten van hun zorg zo belangrijk zijn en hoe het hen helpt om betere zorg te geven. Het is de ultieme stip op de horizon voor alle toekomstige zorg in het Erasmus MC. Patiënten van de afdeling Hoofd Hals Oncologie, mevrouw Helmes, mevrouw Huijsmans en de heer Kuppens vertellen over hun ervaring in de praktijk.

*Deze film is mede mogelijk gemaakt door het Zorginstituut Nederland binnen de subsidie ‘Samen beslissen met mensen met hoofd-halskanker’ 2018-2021

Meer lezen over waardegedreven zorg in het Erasmus MC?
Lees dan dit artikel met de titel: Welke uitkomsten vindt u zélf belangrijk?

Lees ook