Senseglove

Innovatie in revalidatie: eitje bakken in virtual reality

Handbewegingen oefenen zonder schade, brand of troep, zo vaak als je wilt en taken herhalen, zo vaak als nodig. Zonder dat je steeds tussendoor de kapotte eitjes van de grond hoeft op te ruimen. Met de Senseglove, een innovatie in handrevalidatie, is dat mogelijk.

0 likes
Leestijd 2 min

De Senseglove is een oefensysteem waar met één of twee handschoenen in een virtual reality-omgeving geoefend kan worden met handbewegingen. De revaliderende patiënt krijgt een VR-bril op en de handschoenen aan en voelt als het ware wat hij ziet in de VR-bril. Zo kan hij een pak melk leegschenken, eitjes breken in een pan en suikerklontjes oplossen in thee. Zonder het gevaar, echt te morsen of zich te bezeren aan de kookplaat of het kokend water. Het systeem wordt al in de autoindustrie gebruikt om monteurs te trainen zonder dat ze daadwerkelijk aan de auto’s werken.

In bovenstaande video krijgt onderzoeker Bram Onneweer van de afdeling Revalidatiegeneeskunde de handschoenen aan en de bril op.

Fysiotherapeut en beleidsadviseur innovatie Marc Evers, werkzaam in de samenwerking van de afdeling Revalidatiegeneeskunde en Fysiotherapie, Rijndam Revalidatie en TU Delft, legt het principe uit. De sensoren in de handschoen meten de bewegingen van de gewrichten in de hand en de pols. Evers: ‘En kleine motortjes oefenen tegendruk uit. Je voelt echt dat je in een eitje kunt knijpen tot dat breekt.’

Met de SenseGlove kunnen therapeuten hun patiënten met een beperkte arm-handfunctie veilig laten oefenen en de progressie nauwkeurig monitoren. Evers: ‘Hiermee kun je iemand beter motiveren en zelfvertrouwen geven. De patiënten die we ermee helpen vinden het oefenen ook echt leuk, een beetje als met een computerspel waarin je opdrachten zo goed mogelijk moet uitvoeren.’

Gamification

Onneweer: ‘Normaal worden de oefeningen en de vorderingen van de patiënt met het blote oog geobserveerd. Met SenseGlove kunnen we de bewegingen en de kracht nauwkeurig meten, waardoor we het revalidatieprogramma op individuele vorderingen kunnen aanpassen.’

Onneweer legt uit hoe het inbouwen van spelelementen, gamification, de handrevalidatie bovendien veel uitdagender kan maken. ‘Net als bij gamen wordt het niveau steeds een stapje hoger. Dat werkt super motiverend, misschien zelfs een beetje verslavend.’

Zelfvertrouwen

Ook fysiotherapeut Marc Evers ziet veel mogelijkheden met de SenseGlove. Meer maatwerk in de therapie, met oefeningen die precies zijn afgestemd op de mogelijkheden van de patiënt. ‘In de arm-handgroep revalideren veel mensen na een beroerte’, vertelt hij. ‘Zij hebben naast motorische beperkingen meestal ook cognitieve problemen. Het combineren van taken is dan onderdeel van de therapie. We laten iemand bijvoorbeeld een ei bakken en ondertussen koffiezetten en brood roosteren. Ik kan je vertellen dat er heel wat eieren op de grond belanden en de brandweer regelmatig op de stoep staat als er iets aanbrandt. Met de SenseGlove kan iemand zo vaak oefenen als hij wil en hoeft de therapeut niet in te grijpen. Dat is niet alleen veiliger, maar ook goed om zelfvertrouwen op te bouwen.

Medical Delta Living Lab

Dr.ir. Bram Onneweer is onderzoeker bij Erasmus MC en TU Delft en coördinator Living Lab bij Rijndam Revalidatie. In die hoedanigheid participeert hij in het Medical Delta Living Lab Rehabilitation Technology en is hij coördinator van het rehabilitation track van het wetenschappelijke programma Medical Delta: Improving Mobility with Technology.

Marc Evers is fysiotherapeut en beleidsadviseur bij Rijndam Revalidatie en participeert in diverse onderzoeken op de afdeling Revalidatiegeneeskunde van het Erasmus MC.

Zie ook de Senseglove op Facebook

Lees ook