Onderwijspionier

Karen Stegers-Jager benoemd tot Comenius Senior Fellow

Dr. Karen Stegers-Jager is door het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) benoemd tot Comenius Senior Fellow. Deze prestigieuze onderwijsinnovatiebeurs gaat daarmee voor het eerst naar een Erasmus MC-er.

0 likes
Leestijd 2 min

Karen Stegers-Jager is verbonden aan iMERR, het Institute of Medical Education Research Rotterdam aan het Erasmus MC. Ze promoveerde in 2012 op onderzoek naar studentkenmerken en (onderwijs)interventies die samenhangen met het studiesucces van geneeskundestudenten. In 2017 ontving ze een Veni-beurs voor een onderzoek naar de rol van eerste indrukken bij de beoordeling van coassistenten. Het was de eerste keer dat er een ‘Veni’ werd toegekend voor onderzoek naar medisch onderwijs.

Over het Comeniusprogramma

Het NRO heeft het Comeniusprogramma ingesteld om bij te dragen aan de vernieuwing en verbetering van het hoger onderwijs in Nederland. De Senior Fellowbeurs stelt onderwijsprofessionals in staat om hun ideeën voor onderwijsvernieuwing in de praktijk te brengen. Alle ontvangers van een Comeniusbeurs vormen samen het ComeniusNetwerk. Hierin staat uitwisseling en verspreiding van kennis over onderwijsvernieuwing centraal. Het hele hoger onderwijs kan zo profiteren van de vernieuwingen die dankzij het programma tot stand komen.

Karen is verheugd over de benoeming. Karen: ‘Onderwijsvernieuwing is van groot belang, ook voor de geneeskundeopleiding. Om de artsen van de toekomst op te leiden, ontwikkelt het Erasmus MC een nieuw geneeskundecurriculum, waarin studenten zich kunnen profileren op het gebied van maatschappelijke betrokkenheid, technologie en academische vorming. Onze uitdaging als instelling is om studenten aan te trekken en te selecteren die qua interesses en capaciteiten passen bij dit nieuwe curriculum. Want hoewel geneeskundestudenten vaak al vanaf hun vierde weten dat ze dokter willen worden, voldoet de opleiding niet altijd aan de verwachtingen. In dit project ga ik met een team van experts, waaronder studenten, een situationele beoordelingstest ontwikkelen, waarin aspirant-studenten kennis maken met realistische situaties uit de opleiding en het toekomstig werk als arts.’

Deze test, bestaande uit videofragmenten, geeft aspirant-studenten een realistisch beeld van het leven van een geneeskundestudent en een arts en helpt hen zo beter geïnformeerd te beslissen om zich al dan niet aan te melden voor de opleiding in Rotterdam. Karen: ‘Het effect van dit project meet ik aan de hand van de ervaren binding met de opleiding, twijfel over studiekeuze, profielvoorkeur, diversiteit onder studenten en studiesucces of uitval in het eerste jaar.’

Lees ook dit artikel op Erasmus Magazine, over Karen als onderwijspionier.

Lees ook