Kinderhersenlab

Lauren (11): ‘Vooral met vriendinnen naar de stad gaan heb ik gemist’

‘Ik moest wel 16 keer heen en weer lopen’, puft Lauren als ze van de rode loopmat stapt in het Kinderhersenlab. Het lab volgt de ontwikkeling van kinderen met een aandoening aan hoofd, hersenen en zintuigen. ‘Maar, het was leuk!’

Deel
5 likes
Leestijd 4 min

Fotograaf: Levien Willemse

Wavy

Wavy, Breeny of Neuro? Dat is vraag 1 in het Kinderhersenlab. Kinderen kiezen zelf hun favoriete avatar uit, een vriendje, die ze volgt en meedoet aan alle testjes die gedaan moeten worden. ‘Ik koos Wavy!’, zegt Lauren zonder lang na te denken. ‘Omdat ie zwaait en altijd blij is. Op video kon ik in slow-motion terugkijken hoe ik liep, dat had ik nooit eerder gezien. Dat was wel grappig.’

De drie avatars van het Kinderhersenlab met links Wavy.

Hersenbeschadiging

De 11-jarige Lauren is geboren met cerebrale parese, een houding- en bewegingsstoornis die veroorzaakt wordt door een hersenbeschadiging. Ze is één van de eerste bezoekers van het gloednieuwe Kinderhersenlab van Erasmus MC Sophia. Ondanks haar jonge leeftijd kan ze goed uitleggen wat de aandoening voor haar betekent. ‘Ik heb een beschadiging in de rechterkant van mijn hersenen. Hierdoor kan ik minder goed mijn spieren aansturen. Ook krijg ik snel last van mijn heupen als ik veel loop, omdat mijn benen ongelijk groeien. Er zit twee centimeter verschil in. Dat is niet leuk, maar je leert ermee leven.’

Operatie

Een paar maanden geleden is Lauren geopereerd aan haar knie om het lengteverschil recht te krijgen. Dat vond ze best wel spannend. ‘Ze hebben de groeischijf in de knie van mijn langere been gebroken, zodat deze even stopt met groeien en mijn andere been kan bijgroeien. Ik was bang dat het fout zou gaan, voor het in slaap gebracht worden of dat de dokters door corona niet dichtbij me mochten komen. Maar, de dokter was heel lief en alles is goed gegaan dus ik weet nu dat ik hier niet meer bang voor hoef te zijn.’

‘Na de operatie zat ik tijdelijk in een rolstoel en lag ik veel op de bank film te kijken. Iedereen deed alles voor me; dat was lief. Maar ik ben heel blij dat ik nu alles weer mag. Vooral met vriendinnen naar de stad gaan; dat heb ik heel erg gemist! En ik kan nu naar de wendag op mijn nieuwe middelbare school, dat had ik echt niet willen missen. Het enige dat ik niet mag is trampolinespringen, maar dat vond ik toch niet zo leuk.’

Tevreden

Fysiotherapeut en onderzoeker Anna Schmidt is tevreden over het bezoek van Lauren aan het Kinderhersenlab. ‘Ze deed het heel goed. Onder de loopmat zitten sensoren die het looppatroon precies meten. Lauren heeft op haar natuurlijke manier gelopen, dat is precies de bedoeling . Door de vormgeving zijn de testjes een stuk aantrekkelijker voor kinderen om te doen. De digitale avatar, zoals Wavy volgt ze in iedere kamer van het Kinderhersenlab en de videowall geeft een leuk ruimtelijk perspectief vanaf de loopmat waardoor kinderen door blijven lopen. Ze kunnen kiezen uit vijf omgevingen.’

Lauren doet looptestjes samen met fysiotherapeut Anna Schmidt. Fotograaf: Levien Willemse

Schmidt vindt het spannend dat het Kinderhersenlab nu in gebruik wordt genomen. ‘Het is heel mooi geworden. Het goede is dat hier alle disciplines, gerelateerd aan de hersenontwikkeling van de kinderen, bij elkaar komen. Voor alle leeftijdscategorieën tot ze volwassen zijn.’

Het Kinderhersenlab is mede mogelijk gemaakt door Stichting Vrienden van Sophia. Lees meer op de website van het Kinderhersencentrum. Of bekijk het item met Lauren van NOS Jeugdjournaal.

Cerebrale parese
Bij cerebrale parese is er sprake van een hersenbeschadiging voor, tijdens of een jaar na de geboorte. Hierdoor kan een kind zich langzamer of anders ontwikkelen als het gaat om bewegen, spreken, eten en drinken, leren of sociale ontwikkeling en gedrag. Hoe een kind zich op deze gebieden ontwikkeld is afhankelijk van de ernst en type van cerebrale parese en voor ieder kind verschillend.

Lees ook