Een drankenautomaat die het ‘s avonds niet doet? Vervelend, maar daar komt ICT-medewerker Stefan Maat niet voor. Hij draait samen met andere collega’s stand-by-diensten. Ongeveer een keer per maand staat hij een week lang stand-by voor spoedmeldingen buiten kantoortijden. Die meldingen variëren. “Ik ben weleens op de late avond gebeld door een patiënt. Er kwam geen drank uit de automaat waar hij net een euro in had gegooid. Ik legde vriendelijk uit dat ik niet kon helpen en vertelde ook wat ik wél doe. Het telefoonnummer van onze ICT Servicedesk had hij van collega’s gekregen.”
Telefonisch
Waar de ICT-medewerker wel zijn bed voor uitkomt? “Voor bedrijfskritische calamiteiten. Bijvoorbeeld als HIX eruit ligt of een scherm op de OK het niet doet.”
ICT’ers die dienst hebben, zijn niet fysiek aanwezig in het Erasmus MC. “Vaak kunnen we vanaf een afstand telefonisch verder helpen. Maar soms is het echt nodig om naar het Erasmus MC te komen.”
Vaak kunnen we vanaf een afstand telefonisch verder helpen
Andere sfeer
Vanuit zijn woonplaats in de Hoeksche Waard is dat ruim dertig minuten rijden. “Vorige week werd ik ’s nachts om kwart voor twaalf gebeld door de beveiliging. Er was een computerscherm zonder verbinding en ik moest op locatie komen. Uiteindelijk was ik om kwart over drie weer thuis. Als ik dienst heb, stel ik mij erop in dat ik op elk moment gebeld kan worden. Eenmaal hier heerst er een hele andere sfeer dan overdag. Het is rustig en toch kom ik altijd mensen tegen die ik ken, omdat ik hier al een tijdje werk.”
Alleen calamiteiten
Collega’s kunnen de ICT’ers altijd vinden buiten kantooruren. “Het is wel de bedoeling dat we alleen worden benaderd voor calamiteiten. Soms bellen collega’s voor de mail die er even uit ligt. Vervelend natuurlijk, maar vraag je altijd eerst af of de patiëntenzorg of patiëntveiligheid in het geding komt, of dat de melding wel kan wachten tot de volgende ochtend.”