Met animaties, opnieuw ontworpen folders en andere informatiebronnen ontwikkelde Bedaux een concept waarmee de patiënt zich nog beter geïnformeerd voelt over de TAVI-behandeling: een nieuwe hartklep via de lies. Het concept beviel zo goed, dat het daadwerkelijk is opgenomen in de zorg voor TAVI-patiënten. Bedaux: ‘Ik vond het geweldig om als niet-medicus aan dit project te werken. Super om te zien dat mijn adviezen direct in de praktijk zijn gebracht.’
Het project kwam voort uit een probleem dat werd gesignaleerd door interventiecardioloog prof. dr. Nicolas van Mieghem. Hij merkte dat de technologische vooruitgang de TAVI-procedure verbeterde, maar dat er op het gebied van de ervaring van de patiënt nog verbetermogelijkheden waren. Van Mieghem, prof.dr. Richard Goossens en Marjo de Ronde (TAVI-coördinator Structural Heart) begeleidden Bedaux in Convergence-verband.
Onzeker
Van Mieghem: ‘Juanita heeft na haar afronding van de opleiding tot Industrial Designer de afgelopen maanden met ons samengewerkt, om de informatiebronnen die wij gebruikten voor de TAVI-patiënten te herzien en opnieuw te ontwerpen. Dat was nodig, want uit onderzoek bleek dat onze patiënten zich niet altijd voldoende geïnformeerd voelden, soms onzeker waren over de behandelingsvorm en niet precies wisten hoe lang ze moesten wachten voor een ziekenhuisopname en daardoor onnodig ongerust werden.’
TAVI-procedure
Bedaux: ‘Patiënten waren voorafgaand aan de ingreep soms angstig en niet goed geïnformeerd, bleek uit mijn onderzoek. Dat is een probleem omdat deze angst de interactie tussen de dokter en de patiënt beïnvloedt, de informatie moeilijker wordt verwerkt, het herstel na de operatie beïnvloedt en de algehele patiënttevredenheid verlaagt. Daarom was de uitdaging: ontwerp een hulpmiddel om de patiëntervaring te verbeteren door preoperatieve angst van patiënten die een TAVI ondergaan te verminderen. En dat is gelukt.’