Podcasts met een bijsluiter en virtuele buitenlandstage

Universitair docent Floor van Rosse van de apotheek en internist-infectioloog Jan Nouwen zijn door het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) benoemd tot Comenius Teaching Fellow. Deze prestigieuze onderwijsinnovatiebeurs is goed voor 50.000 euro per project. De Teaching Fellowbeurs stelt onderwijsprofessionals in staat om hun ideeën voor onderwijsvernieuwing in de praktijk te brengen.

Floor van Rosse en Jan Nouwen

Floor van Rosse: Podcasts: Een nieuwe beeldschermvrije onderwijsvorm voor één van de basisonderdelen van elk (bio)medisch curriculum

Farmacologie en farmacotherapie zijn onmisbare elementen in de opleiding geneeskunde. Medicatiefouten leiden tot onnodige ziekenhuisopnames, ongemak voor patiënten, onnodige kosten en zelfs vermijdbare sterfte. Om veilig en doelmatig met geneesmiddelen om te kunnen gaan is een solide kennisbasis onmisbaar. Floor: ‘Tegelijkertijd zien wij het probleem, zéker nu in “Coronatijd”, dat studenten zo’n beetje alle informatie vanaf hun computerscherm tot zich moeten nemen. Studenten en docenten merken, dat afwisseling hierin ernstig gewenst is.’

Floor wil als innovatie een serie podcasts maken over farmacologie, die zó is opgezet dat ze zorgen voor maximale beklijving van kennis, voorzien van een ‘bijsluiter’ met verdiepende opdrachten. De serie is bruikbaar voor de geneeskundeopleiding van de Erasmus MC en álle andere universitaire en HBO-opleidingen in Nederland die farmacologie in hun curriculum hebben. Docenten uit heel Nederland kunnen deze podcasts inzetten als voorbereiding of opfrisser, en kunnen dan in live onderwijs echt de diepte in en toepassing oefenen.

Jan Nouwen: Global Health Onderwijs en Internationale Stages ten tijde van een pandemie: een levensechte ervaring met virtuele mobiliteit

De Minor Global Health (MGH) van het Erasmus MC biedt studenten van verschillende bacheloropleidingen aan de Erasmus Universiteit en TU Delft de mogelijkheid kennis te maken met gezondheid en gezondheidszorg in een ander land, een andere cultuur en andere omgeving. Vast onderdeel van de MGH is een buitenlandstage, die door de huidige Coronapandemie is komen te vervallen. Jan Nouwen: ‘Onze verwachting was dat het wegvallen van de buitenlandstage zou leiden tot minder interesse bij studenten. Niets was minder waar. Corona heeft de interesse aangewakkerd en er bleek een ‘nieuwe’ groep studenten te zijn met interesse voor het onderwerp die normaliter niet zouden deelnemen juist vanwege de buitenlandstage.’

Buitenlandstages dragen bij aan betere interculturele communicatie, leren studenten te vertrouwen op hun eigen ogen en oren en leiden tot betere anamnese- en lichamelijk onderzoeksvaardigheden. Het maakt ze tot betere en ook meer maatschappelijk betrokken professionals. Het annuleren van buitenlandstages berooft studenten van een uitgelezen mogelijkheid te groeien als professional. Voor dit project zal de MGH 2021 als een hybride minor ontwikkeld worden: studenten kunnen kiezen voor een echte stage in het buitenland of kiezen om vanuit Nederland door middel van virtuele mobiliteit te ervaren wat werken in het buitenland inhoudt. Jan: ‘Met dit project beoog ik om het buitenland, de buitenlandse cultuur en de buitenlandse gezondheidszorg in de ‘virtuele spreekkamer’ van de student te krijgen en de student een ervaring te bieden waarbij hij dezelfde waardevolle leeropbrengsten op kan doen als bij een reguliere buitenlandstage.’

Over het Comeniusprogramma

Het NRO heeft het Comeniusprogramma ingesteld om bij te dragen aan de vernieuwing en verbetering van het hoger onderwijs in Nederland. De Teaching Fellowbeurs stelt onderwijsprofessionals in staat om hun ideeën voor onderwijsvernieuwing in de praktijk te brengen. Alle ontvangers van een Comeniusbeurs vormen samen het ComeniusNetwerk. Hierin staat uitwisseling en verspreiding van kennis over onderwijsvernieuwing centraal. Het hele hoger onderwijs kan zo profiteren van de vernieuwingen die dankzij het programma tot stand komen.